ריכוז חשוב ומשמעותי לנו ליצירת חיים אפקטיביים, ללימודים, לעבודה, לביצוע מטלות שונות, לתקשורת ליחסים בין אישיים ועוד. פעמים רבות אנחנו מנסים להתרכז במשהו ופתאום מגלים שדעתנו הוסחה ואנחנו בכלל שקועים במחשבות על משהו אחר לגמרי. או שניסינו לעשות איזו שהיא פעולה מסוימת, למשל רצינו לכתוב וואטסאפ דחוף למישהו אבל כשנכנסנו לוואטסאפ, דעתנו הוסחה בגלל וואטסאפ אחר שנשלח אלינו ואנחנו מוצאים את עצמנו קוראים ועונים לאותו אדם ששלח לנו אותו ואולי גם לוואטספים שאחריו… עד שאנחנו קולטים… ששוב הרשינו לעצמנו לא להתרכז במה שרצינו לעשות. רבים חושבים שחוסר הריכוז הוא בעיה רק של אנשים שאובחנה אצלם בעיית קשב וריכוז. אבל זה ממש לא כך. כל אחד מאיתנו חווה בחייו מצבים של חוסר ריכוז. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו במצבים הללו במיוחד, כשאנחנו לומדים לימודים מסודרים. בזמן של למידה מסודרת, ממש אפשר לשים לב למצב הריכוז שלנו, כי לימודים דורשים מאיתנו מקסימום ריכוז.
הגורמים העיקריים:
שעמום משפיע מאד על הריכוז, כי כשמשעמם לנו אנחנו מעדיפים להתרכז במשהו אחר כדי שיהיה לנו מעניין. המוח שלנו רוצה עניין וכאשר אנחנו נאלצים להיות בתוך סיטואציה משעממת, המוח שלנו מחפש לברוח ממנה. אז יש כאלה שיחפשו בסביבה משהו ויזואלי מעניין יותר להתרכז בו… ויהיו כאלה שיחפשו משהו שמיעתי… ואחרים יפנו לחוש הטעם וכו'. אם אין בנמצא משהו טוב יותר להתרכז בו… אז המחשבות שלנו פשוט ינדדו למחוזות אחרים ונמצא את עצמנו "חולמים בהקיץ" או נמצאים במחשבות רחוקות לגמרי מכאן ועכשיו. התודעה שלנו ממש נודדת למקום אחר.
גם עייפות משפיעה על הריכוז. כשאנחנו עייפים המוח שלנו רוצה שנישן, לא שנתרכז במשהו. זה דורש יותר מדי מאבק ב"פליפ-לופ" השינה שמנסה להעביר אותנו מעירות לשינה. המעבר לשינה אמור להיות טבעי: הגוף מאותת על הצורך שלו בשינה כמו שהוא מאותת לנו על הצורך שלו לשתות או לאכול או להתפנות. אנחנו לא אמורים להילחם בכך. עייפות אמורה להוביל לשינה, וחלק מכך זה להפסיק "להיאחז" במחשבות ובנושאים שונים כלומר "לא להתרכז!" להפך… להרפות, לשחרר, לצוף בלי התרכזות בכלום… ואז ברגע אחד נרדמים.
תארו לעצמכם סביבה שהיא כולה לבנה… (כי ירד שלג וכיסה הכל) אין גוונים וקשה לכן לראות מתארים של צורות… מה קורה? מהר מאד אנחנו מאבדים ריכוז, כי הכול אותו דבר, ואין במה "להיאחז". אפשרות אחרת: מורה שיושבת במשך כל השיעור מאחורי השולחן שלה, ורק מדברת ומדברת בקול חדגוני. הכול סטטי, לא מראה כלום (על הלוח, במצגת או בספר) ולא משתפת את התלמידים בכלל… כמה זמן הריכוז של התלמידים יישאר? מעט מאד זמן. מצבים כאלה מהווים בעיה למוח, כי מאד חשוב למוח שלנו אבולוציונית, לקבל מידע דרך החושים, כדי להבין מה קורה בסביבתנו, גם כדי לדעת להתנהל בסביבה הזו וגם כדי לדעת האם אנו בטוחים או שחיינו בסכנה. חסך חושי לא מאפשר זאת. המוח משקיע בלחפש גירויים המון אנרגיה אבל בלי הצלחה. לכן הריכוז שלנו נפגע כתוצאה מכך.
המתח הוא אחד הגורמים העיקריים שמשפיעים על הריכוז שלנו. כשאנחנו בסטרס אנחנו בעצם נמצאים במצב של הישרדות. זה מתבטא קודם כל בשינויים בתוך הגוף (שינויים שזכו לשם: "הלחם או ברח". למי שלא הכיר, זה מנגנון עתיק ששייך לכל היצורים החיים. למשל בטבע, כשאיילה חשה שחייה בסכנה כי אריה סימן אותה בתור הארוחה הבאה שלו… המוח שלה מפעיל אוטומטית את מנגנון הסטרס "הלחם או ברח", והיא בורחת כדי להציל את חייה). כל הפעילות של המוח וכל האנרגיה של הגוף מכוונים לשמור על הגוף בחיים ולא להתברבר על פעולות שלא תורמות להישרדות. אבל בעידן המודרני המוח העתיק שלנו טועה הרבה פעמים ומפרש סיטואציות מסוימות כסכנת חיים כשהן לא באמת כאלה. התוצאה שאין לנו באמת ממה לברוח או במה להילחם לכן כשאנחנו במתח, אנחנו לא יכולים להתרכז בשום דבר מלבד במה שגורם לנו למתח, כי אין לנו מושג מה לעשות. לא צריך להילחם ולא צריך לברוח. זאת הסיבה שהרבה אנשים שנמצאים במתח לא מסוגלים להתרכז בשום דבר.
ניתן לשפר את הריכוז בכך שנטפל בכל אחד ואחד מהגורמים הללו שמקשים על הריכוז. זה אומר:
יש שיטה שמאגדת בתוכה בין היתר גם את כל הכלים האלה לשיפור הריכוז. זוהי שיטת סילבה.
נתחיל עם הגורם הכי נפוץ והכי מפריע לריכוז וזה המתח. דבר ראשון שלומדים בשיטת סילבה זה טיפול בסטרס לשיפור הריכוז. חוזה סילבה במחקרים שלו בדק מה נדרש וכמה זמן נדרש כדי לשנות את האיזון בין רמת הרגיעה לרמת הסטרס, לטובת רמת הרגיעה. את הממצאים שלו הוא יישם בקורס הדגל של שיטת סילבה. אמנם כל מי שלומד את הקורס, מעיד כבר במהלך הקורס על רמת רגיעה גבוהה מאד יחסית לזו איתה הוא נכנס ועל רמת ריכוז ממש מעולה.
שיטת סילבה מציעה שלושה צעדים לטיפול בסטרס כדי לשפר את הריכוז:
לומדים להתרוקן מכל המתח שהצטבר, כי מתח גם אחרי שסיטואציה מלחיצה הסתיימה נשאר בגוף, אם לא מפנים אותו. אנחנו לכאורה נרגעים וחוזרים לשגרה, אבל הסטרס נשאר מאחורי הקלעים ומעלה את רמת המתח שלנו בדרגה נוספת. ככל שמתח מצטבר ולא מפונה החוצה, רמת המתח עולה יותר ויותר ורמת הריכוז שלנו מתחילה לרדת. אז בשיטת סילבה מקדישים את הצעד הראשון כדי לרוקן את המתח שהצטבר ולהחזיר את רמת הריכוז מידית למצב מעולה. אבל גם אם רוקנו את המתח, הוא מיד יכול להצטבר מחדש, אם סיטואציות חדשות שמכניסות לסטרס פוגשות אותנו ביום יום.
טיפול באמונות מגבילות שיוצרות אצלנו את הסטרס. כל פעם שעולה לנו בראש אמונה מגבילה כמו: אני לא יכול זה קשה מדי… בושה שראו את זה כי לא יאהבו אותי… אין לי את הכישורים… ועוד, אנחנו מפעילים את האוטומט של הסטרס. ברגע שאנחנו מחליפים אמונה מגבילה במעצימה, אנחנו מנטרלים לצמיתות את "הכפתור" הזה שמפעיל את אוטומט הסטרס.
להעלות את רמת הרגיעה. רמת הרגיעה ורמת הסטרס, הן שתי רמות הפוכות זו מזו המשפיעות אחת על השנייה. ככל שרמת המתח שלנו יותר גבוהה, רמת הרגיעה שלנו יותר נמוכה ולהפך. שתי הרמות הללו משפיעות על כמות המתח שאנחנו צוברים ומזה נגזרת גם רמת הריכוז. ככל שרמת המתח גבוהה יותר, היא מאפשרת לנו להגיב יותר ויותר בתגובת סטרס ולכן גם לצבור יותר ויותר מתחים… ורמת הרגיעה הנמוכה שלנו, לא מצליחה לנטרל את כל זה. התוצאה בפועל – ריכוז מאד נמוך והמון המון הסחות דעת. לעומת זאת כאשר רמת הרגיעה גבוהה יותר מרמת הסטרס, היא גורמת לנו יותר ויותר להגיב ברגיעה במצבים שונים (במקום בלחץ). זה מקטין מאד את כמות הסטרס שמצטבר ובאופן ישיר מעלה מאד את רמת הריכוז. לכן להעלות את רמת הרגיעה זה הכרחי לריכוז טוב.
שיטת סילבה מציעה טכניקה ממוקדת שמאפשרת לנו להתגבר על העייפות ומאפשרת לנו להתרכז טוב יותר. שתי דקות של העברת הוראות מדויקות למוח וכאילו לקחנו כדור מרץ. זה קורה תוך שתי דקות ומאפשר לנו להישאר רעננים במשך שעות. באמצעות הטכניקה, כל הכימיה של הגוף משתנה. אנחנו מעבירים למוח הוראות מדויקות ועושים זאת כשאנחנו במצב של אלפא. מצב אלפא זהו מצב בו המוח עובד בתדר אלפא, והוא מעצים את היכולות שלנו ומביא אותן למקסימום.
לכן בעקבות ההוראות שאנו מעבירים למוח, אנחנו מרגישים יותר ערניים, מרוכזים ומתפקדים הרבה יותר טוב. הטכניקה פשוטה ומאד יעילה ואפשר להשתמש בה במצבי חירום של חוסר שינה, כדי להוסיף לעצמנו עוד כמה שעות של ערנות. הטכניקה הזו מומלצת במיוחד לסטודנטים בתקופת מבחנים, שצריכים להישאר ערים ומרוכזים במשך שעות ארוכות. כמו כן, אם אנחנו צריכים לנהוג חזרה הביתה דרך ארוכה ואנחנו חייבים להתרכז וחוששים מלהירדם, היא ממש הכרחית… והיא אפילו טובה אם אמורים להגיע אלינו אורחים ואנחנו מרגישים תחושה של עייפות.
במסגרת האימון של המוח של שיטת סילבה, אנחנו מלמדים כיצד לאמן את המוח להגיב לסימן מיוחד באמצעות טכניקת "3 האצבעות" שעוזר לנו לחזור מכל הסחת דעת חזרה ישר למצב של ריכוז. לא משנה אם הוסחנו באמצע לימודים, באמצע ביצוע עבודה, בדיוק באמצע שיחה עם אדם אחר וברח לנו על מה דיברנו… הטכניקה הזו מחזירה אותנו מיד לכאן ועכשיו, להיות בריכוז מקסימלי ולהמשיך להתרכז במה שאנחנו אמורים להתרכז.
המוח שלנו הוא כמו מחשב על, עם יכולות אדירות שרק מחכות להתגלות. קורס בסיסי בשיטת סילבה יפתח לכם צוהר לעולם חדש של אפשרויות, וילמד אתכם כיצד לרתום את כוח המוח שלכם לטובתכם.
הצטרפו למיליוני אנשים ברחבי העולם שכבר נהנים מחיים טובים יותר:
בקורס תלמדו:
הקורס מתאים לכולם:
אל תחכו, הירשמו עוד היום לשיחת התאמה אישית ללא עלות!
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.
WhatsApp us