ביטחון עצמי הוא אחד התחומים העיקריים המעצבים את חיי הילדים שלנו. נמצא שהוא משפיע על: הדימוי העצמי, השיח הפנימי הצלחה בלימודים, האינטראקציות החברתיות עם ילדים אחרים (בכיתה, בתנועת הנוער, בשכונה ובכלל), החוסן הכללי שלהם ועל האופן שבו הם מנווטים כשיש אתגרים והזדמנויות… ואינטראקציה עם העולם הסובב אותם. בגלל כל הסיבות האלה, ביטחון עצמי לילדים ממלא תפקיד מרכזי בגיבוש ההערכה העצמית שלהם, ביצירת המוטיבציה הפנימית ובעיצוב הרווחה הפסיכולוגית של ילדינו.
ביטחון עצמי לילדים מקפל בתוכו ממדים רבים כמו: הערכה עצמית, דימוי עצמי, מסוגלות עצמית… ביטוי עצמי… ולכן הוא מושפע מאד מהאמונות והעמדות של הילדים לגבי עצמם. אמונות מעצימות פותחות בפני הילדים את העולם ומחזקות מאד את הביטחון העצמי ולהפך (להרחבה קרא/י מאמר על אמונות מגבילות). כל מה שהילדים מחזיקים בראש לגבי עצמם, כל מה שהם מאמינים לגבי יכולותיהם והכישורים שלהם ולגבי המסוגלות שלהם, יקבע את הרמה של כל אחד מהחלקים של הביטחון העצמי ובסך הכול את הביטחון העצמי הכולל של הילדים.
באשר לביטחון עצמי לילדים, באופן גס אנחנו יכולים לחלק את הילדים לשלוש קבוצות: לבעלי ביטחון עצמי ניכר, לחסרי ביטחון עצמי ולבעלי ביטחון ממוצע. עם זאת, ביטחון עצמי משתנה בתחומי חיים שונים והקשרים שונים. לילד יכול להיות חוסר ביטחון בכל מה שקשור ללימודים אבל חברתית הוא מאד מקובל בקרב בני גילו. יכול להיות גם מצב שילד נחשב לחסר ביטחון באופן כללי בגלל כמה וכמה קריטריונים… וגם הוא מרגיש כך… אבל כשהוא בביתו משחק במחשב במשחק אינטרנטי מסוים מול עמיתים מהארץ ואפילו מהעולם, הוא הופך פתאום לסופר בטוח בעצמו כי שם, ברשת, הוא נחשב "תותח על"… מישהו שמעריצים את כישוריו ויכולותיו. אז ביטחון עצמי הוא לא מיקשה אחת אצל ילדים ובכלל. נוכל למקד ממגוון של סוגי ביטחון עצמי שקיימים, ארבעה סוגים עיקריים של ביטחון עצמי לילדים:
יש ילדים שהביטחון העצמי שלהם הוא בעיקר בתחום הקוגניטיבי. הם בטוחים ביכולת שלהם לרכוש ידע, להבין וליישם אותו ביעילות. יש להם גם ביטחון עצמי בחשיבה שלהם, ביכולת האינטלקטואלית שלהם לפתור בעיות… לחשוב בצורה ביקורתית… ולקבל החלטות נכונות ויעילות. כל זה מגביר אצלם מאד את רמת הביטחון העצמי הקוגניטיבי. ילדים אלה, בגלל שיש להם ביטחון עצמי גבוה ביכולת שלהם להתמודד עם אתגרים שכליים, ירגישו בטוחים בבית הספר ובכל חוג או תחום שבו נדרשת היכולת השכלית לבוא לידי ביטוי.
יש ילדים שהביטחון העצמי שלהם בא לידי ביטוי בתחום החברתי. הם מאמינים ביכולת שלהם לתקשר בקלות עם אחרים, לבנות קירבה, ליצור חברויות, לשמור על קשרים עם אחרים, להשתתף בשיחות משמעותיות ולהביע את דעתם. ילדים אלה מאמינים ביכולת שלהם להציג את עצמם בצורה טובה, בין אם באמצעות המראה החיצוני, ההתנהגות או סגנון התקשורת. יש להם דימוי עצמי חיובי ולכן אין להם שום קושי להיות אותנטיים. רבים מהם נמנים על "המקובלים" בחברה או המנהיגים החברתיים.
יש ילדים שהביטחון העצמי שלהם הוא בעיקר בתחום הרגשי. הם מזהים ומבינים את הרגשות שלהם ורגשות של אחרים. כלומר, מצד אחד מרגישים בנוח להביע מגוון של רגשות, לבטא אותם בצורה אסרטיבית ולשתף אף אחרים ברגשות שהם חווים… ומצד שני הם בעלי כישורי אמפתיה חזקים, המאפשרים להם להתחבר לאחרים ברמה רגשית ולהגיב בהבנה ובחמלה. ילדים אלה מסוגלים גם במצבים מלחיצים ומאתגרים לווסת את הרגשות שלהם, כלומר להביע אותם בצורה בריאה ובונה. יש להם חוסן רגשי שזה אומר, יכולת להתאושש מכישלונות, מצוקה או אתגרים רגשיים.
יש ילדים שהביטחון העצמי שלהם הוא בעיקר בתחום הפיזי. הם מאמינים ביכולות הפיזיות שלהם, במראה הגוף שלהם ובדימוי הכללי שלו. אצל חלק מהם זה קשור לכושר הגופני. יש להם ביטחון עצמי בכישורים הפיזיים שלהם, בסיבולת, בגמישות ובקואורדינציה. הם מרבים לעסוק בפעילות גופנית סדירה דבר שתורם לפיתוח הביטחון העצמי הפיזי… הם הספורטאים/הרקדנים/בעלי המיומנות המוטורית-אתלטית של הכיתה או השכבה. אצל חלק אחר של הילדים מבעלי הביטחון הפיזי, הביטחון מושתת יותר… או בעיקר על המראה החיצוני. ילדים אלה מטפלים ומטפחים את גופם: בריאותית, או בנראות של הגוף או גם וגם. הם יקדישו שעות למראה הפנים, השיער, ממדי הגוף… ישקיעו בבגדים ובאקססוריס נלווים, ויהיה להם קו ייחודי משלהם. קל לזהות אותם בתוך חברת הילדים. אלה שחשובה להם הבריאות ישקיעו במזון שהם אוכלים, בהגנה מחשיפה לאיתני הטבע ובשימור עצמי.
הגורמים המשפיעים על ביטחון עצמי לילדים הם: ההורים הקשר עם האם והאב, המשפחה הגרעינית (האחים וכל האווירה בבית), סבא וסבתא (תלוי ברמת הקרבה והקשר), דמויות בסביבה החינוכית: גננות, מורות ויועצות, חברים מאותה שכבת הגיל, אינטראקציות חברתיות, תנועות נוער וכן השפעות המדיה (טלפונים, מחשבים, טלוויזיה) והשפעת התרבות בה גדלים הילדים. הילדים סופגים מסביבתם מידע כדי להתערות בסביבה ולהפוך לחברים בה. הורים, בני משפחה וצוותים חינוכיים, מתפקדים כ"סוכני חברות" העוזרים לילדים להכיר את העולם סביבם ולהפוך לחלק מהחברה ולכן תפקידם משמעותי. אולם כולנו בני אדם ואין "תיווך" בלי שבאים לידי ביטוי גם הערכים, האמונות והעמדות של המתווך. אז ילדים סופגים במכוון או תוך כדי התהליך דעות ואמונות שונות, צורת ראייה כזו או אחרת וכמובן יכולת שיפוט (שלילית או חיובית, תלוי בסיטואציה), שמעצבת את ביטחונם העצמי. חלק מהדברים עוזרים ליצור ביטחון עצמי אצל הילד וחלק לא.
אחד הנושאים בקורס הילדים של שיטת סילבה הוא חיזוק הביטחון העצמי אצל ילדים. הילדים לומדים להבחין ולהודות בפני עצמם (בלי צורך בחשיפה אישית) במה הם לא חשים מספיק ביטחון עצמי ובמה היו רוצים לחזק את הביטחון העצמי שלהם. בתהליך לחיזוק הביטחון העצמי אצל ילדים הם לומדים קודם כל איך להרגיע את עצמם מהמתח המתעורר מידית כשהם רק חושבים על התחום בו הם מרגישים חסרי ביטחון, באמצעות טכניקות שונות. אחר כך מטפלים באמונות והעמדות שיש להם לגבי תחום זה ובנוסף הם גם לומדים איך בזמן אמת לתת סימן למוח כדי להתמלא ולחזק את הביטחון עצמי שלהם ולהגיב אחרת. ילדים שהשתמשו בכלים אלו לחיזוק הביטחון העצמי לאורך זמן סיפרו אחר כך כמה שזה היה משמעותי ונתן להם תחושות טובות לגבי עצמם ולגבי הביטחון העצמי שלהם.
מוזמנים לדבר איתנו ולראות כיצד אפשר לעשות שינוי אדיר בחיים של הילדים שלכם בטלפון: 03-6025756, 052-5366133
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.
WhatsApp us